X-nieuwsbrief - Januari 2019
Het schooljaar 2018-2019 is al niet meer zo jong. Intussen zijn we vertrouwd met het veranderde studieaanbod, de ateliers en enkele nieuwe leerkrachten. De reis naar Polen in het kader van Erasmus+ en Bee Happy Bee Sweet liggen achter ons. Tijd voor een overzicht van het eerste trimester in deze X nieuwsbrief.
Uitwisselingsproject Erasmus+ – Polen
Leren doen we niet alleen op school en dat neemt onze school, Xplus, sinds kort erg letterlijk. Sinds dit jaar werken we namelijk mee aan een uitwisselingsproject van Erasmus+. Ikzelf kreeg samen met 4 andere leerlingen de kans om deel te nemen aan de uitwisseling naar Laziskach Gornych in Polen.
Natuurlijk gingen we daar niet zomaar naartoe, we werkten voor ons vertrek al rond het thema “Our Earth, Our Future”. Het ging dus voornamelijk over milieu en klimaat, waarvoor wij zorg moeten dragen. In Polen ging het meer specifiek over de steenkoolindustrie daar en ook over alternatieve energievormen.
Op onze Poolse school werkten we met presentaties en groepswerk. Ook gingen we naar verscheidene musea die focusten op de steenkoolindustrie van vroeger en nu. Bovendien leerden we de omgeving kennen door heel wat bezienswaardigheden te bezoeken. Zo kreeg onze culturele kennis ook weer een boost.
Als we iets bijleren, doen we het meteen goed. Doordat we in gastgezinnen verbleden, schaafden we ook onze communicatieve vaardigheden in het Engels bij. Daarenboven hebben we veel nieuwe mensen leren kennen, en zelfs nieuwe vrienden gemaakt.
Ik denk dat ik voor alle deelnemers spreek als ik zeg dat het een topervaring was die we nooit gaan vergeten. We hopen dat de volgende uitwisseling even succesvol is.
De X-factor van mevrouw Emmers
Onze school heet nu X Plus en leerlingen kunnen twee keer per jaar een atelier kiezen dat aansluit bij de x-competenties. Hoe zit dat nu met onze leraren? Bezitten zij de x-competenties? Wij gaan vanaf nu in elke nieuwsbrief op zoek naar de x-factor van een leraar.
Onze school stelt 5 competenties centraal, maar kent u ze ook?
Ja, flexibiliteit is nu de eerste die in mij opkomt.
De andere competenties zijn ondernemerschap, creativiteit samenwerking en zelfstandigheid. Welke vindt u het meest op uzelf van toepassing?
Ik vind flexibiliteit, ondernemerschap en zelfstandigheid zelf heel belangrijk. In het dagelijks leven komen die competenties heel goed van pas. Leerkrachten dienen in mijn ogen ook over deze competenties te beschikken.
Gebruikt u ze ook in uw dagelijkse leven?
Ik ben naast leerkracht ook nog ambulancier en daar is het belangrijk dat je een teamplayer bent en goed kan samenwerken. Je moet op elkaar kunnen rekenen. Daarnaast verwacht men van een ambulancier de nodige flexibiliteit. Soms moet je invallen voor een zieke collega en tijdens de feestdagen verwacht men ook een inspanning om de open diensten op te vangen. Ik ben van nature heel ondernemend en zoek vaak naar uitdagingen. De competentie ondernemerschap is me dus ook op het lijf geschreven.
Is er een competentie waar u nog aan moet werken?
Samenwerken is een competentie die me binnen het onderwijs wel minder goed ligt, maar het ligt eraan met wie ik moet samenwerken. Ik ben heel perfectionistisch en daardoor ook heel kritisch. Ik stel de dingen die ik doe vaak in vraag en doe dat automatisch ook bij anderen. Daarom is het moeilijk om samen te werken met collega’s die nonchalant zijn. Tijdens een teambuilding of andere activiteiten ben ik dan wel weer een echte teamplayer.
Hoe probeert u de competenties over te brengen bij de leerlingen?
Net zoals alle collega’s probeer ik deze competenties over te brengen tijdens de lessen. Enkele voorbeelden: ik laat oefeningen eerst zelfstandig verwerken en dan eventueel klassikaal of met correctiesleutel verbeteren. Flexibiliteit verwacht ik van mijn leerlingen bij de planning van de opdrachten voor het portfolio. Bij groepswerk leren leerlingen samenwerken en tijdens de lessen Nederlands probeer ik creativiteit te stimuleren door creatieve verwerkingsopdrachten te geven.
Interview bekijken
Fotoverhaal van onze Interieurverzorgster Mariëlle