Duaal leren
7DE JAAR DUAAL LEREN COMMERCIEEL ASSISTENT (DUAAL)
Visie van de studierichting
De opleiding commercieel assistent duaal combineert een schoolcomponent en een werkplekcomponent. De combinatie van schoolcomponent met werkplekcomponent omvat minimaal 28 opleidingsuren per week.
In de opleiding commercieel assistent duaal wordt gekozen voor een overeenkomst alternerende opleiding. Dit impliceert dat de wekelijkse invulling moet
overeenstemmen met de normale voltijdse wekelijkse arbeidsduur die van toepassing is in de onderneming overeenkomstig de CAO.
De opleiding commercieel assistent duaal wordt georganiseerd als een specialisatiejaar in het derde leerjaar van de derde graad beroepssecundair onderwijs binnen het studiegebied Handel.
Het standaardtraject voor de opleiding commercieel assistent duaal is gebaseerd op de volgende beroepskwalificatie(s):
• Beroepskwalificatie bk-0351-3 commercieel assistent, niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur
In de opleiding commercieel assistent duaal leert men het commercieel en administratief behandelen van bestellingen van klanten, het oog hebben voor
kwaliteit (service, kost, termijn, …), het geven van technische ondersteuning en informatie aan klanten over de producten en/of diensten van de onderneming en het verwerven en behouden van een klantenbestand om zo de verkoop te stimuleren.
3de graad DUAAL – COMMERCIEEL ASSISTENT | ||
---|---|---|
SPECIFIEK GEDEELTE | ||
Beroepsgerichte vorming op school | 5u | |
BASISVORMING | ||
Levensbeschouwing Lichamelijke opvoeding PAV Engels | 2u projectdagen 6u 2u | |
Praktijkervaring op de werkvloer | 23u | |
38u |
7DE JAAR DUAAL LEREN KAPPER-STYLIST (DUAAL)
Visie van de studierichting
De opleiding kapper-stylist duaal combineert een schoolcomponent en een werkplekcomponent. De combinatie van schoolcomponent met werkplekcomponent. omvat minimaal 28 opleidingsuren per week.
In de opleiding kapper-stylist duaal wordt gekozen voor een overeenkomst alternerende opleiding. Dit impliceert dat de wekelijkse invulling moet overeenstemmen met de normale voltijdse wekelijkse arbeidsduur die van toepassing is in de onderneming overeenkomstig de CAO.
De opleiding kapper-stylist duaal wordt georganiseerd als een specialisatiejaar in het derde leerjaar van de derde graad beroepssecundair onderwijs binnen het studiegebied Lichaamsverzorging.
Het standaardtraject voor de opleiding kapper-stylist duaal is gebaseerd op de volgende beroepskwalificatie(s):
• Beroepskwalificatie bk-0357-2 kapper-stylist, niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur
In de opleiding kapper-stylist duaal leert men actuele trends en nieuwe technieken te herkennen, deze om te zetten naar de praktijk rekening houdend met de wensen en de persoonlijkheid van de klant en het rendabel kunnen functioneren binnen een kapsalon teneinde alle aspecten van het kapsel als totaalbeeld uit te werken vanuit esthetisch, hygiënisch en organisatieoogpunt. De leerling dient zijn opleidingstraject te vervullen binnen minimaal één van deze specialiteiten, namelijk het uitvoeren van dameskapsels of het uitvoeren van herenkapsels.
3de graad DUAAL – KAPPERSTYLISTE | ||
---|---|---|
SPECIFIEK GEDEELTE | ||
Beroepsgerichte vorming op school | 5u | |
BASISVORMING | ||
Levensbeschouwing Lichamelijke opvoeding PAV Engels | 2u projectdagen 6u 2u | |
Praktijkervaring op de werkvloer | 23u | |
38u |
7DE JAAR DUAAL LEREN VERZORGENDE / ZORGKUNDIGE (DUAAL)
Visie van de studierichting
De opleiding verzorgende/zorgkundige duaal combineert een schoolcomponent en een werkplekcomponent. De combinatie van schoolcomponent met werkplekcomponent omvat minimaal 28 opleidingsuren per week.
In de opleiding verzorgende/zorgkundige duaal wordt gekozen voor een overeenkomst alternerende opleiding. Dit impliceert dat de wekelijkse invulling moet overeenstemmen met de normale voltijdse wekelijkse arbeidsduur die van toepassing is in de onderneming overeenkomstig de CAO.
De opleiding verzorgende/zorgkundige duaal wordt georganiseerd als een specialisatiejaar in het derde leerjaar van de derde graad beroepssecundair onderwijs binnen het studiegebied Personenzorg.
Het standaardtraject voor de opleiding verzorgende/zorgkundige duaal is gebaseerd op de volgende beroepskwalificatie(s):
• Beroepskwalificatie bk-0489-1 verzorgende, niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur
• Beroepskwalificatie bk-0243-2 zorgkundige, niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur
In de opleiding verzorgende/zorgkundige duaal leert men als zorgkundige onder toezicht van een verpleegkundige de gezondheidstoestand van de cliënt op te volgen, deze te begeleiden bij de activiteiten van het dagelijks leven en in te staan voor lichaamsverzorging, comfortzorg, preventie, gezondheidsopvoeding en logistieke ondersteuning teneinde de cliënt op efficiënte en kwaliteitsvolle wijze te ondersteunen en te verzorgen, waarbij rekening gehouden wordt met zijn/haar welzijn. In de opleiding leert men binnen een gestructureerde equipe te werken en leert men samen met de verpleegkundige en cliënt het zorgplan op te stellen waarbij de zorgprioriteiten bepaald worden. Per cliënt plant en voert de zorgkundige de zorg op systematische wijze uit conform het individueel zorgplan rekening houdend met de prioriteiten, de continuïteit van de zorg, geplande onderzoeken, tijdsbesteding, wensen, … van de cliënt. De zorgkundige rapporteert steeds aan de verpleegkundige onder wiens toezicht hij/zij werkt.
In de opleiding verzorgende/zorgkundige duaal leert men als verzorgende de cliënt en zijn omgeving te ondersteunen bij de activiteiten van het dagelijks leven op vlak van persoonsverzorging, comfortzorg, huishoudelijke ondersteuning, psychosociale en (ped)agogische zorg en bij activiteiten zowel binnen als buitenshuis conform het zorg- en ondersteuningsplan. Hierbij zal de verzorgende de cliënt op een preventieve, herstellende en verzorgende wijze tegemoetkomen vertrekkende van de zijn/haar noden, behoeften en eigen mogelijkheden van de cliënt. De verzorgende werkt aan de hand van een zorg- en ondersteuningsplan. Zij voert de taken uit die in dit plan beschreven, waarbij sommige taken aan de hand van het protocol worden uitgevoerd die doorgaans organisatiespecifiek zijn. Voor de zorgverlening werkt ze samen met het zorgteam.
3de graad DUAAL – VERZORGENDE / ZORGKUNDIGE | ||
---|---|---|
SPECIFIEK GEDEELTE | ||
Beroepsgerichte vorming op school | 5u | |
BASISVORMING | ||
Levensbeschouwing Lichamelijke opvoeding PAV Engels | 2u projectdagen 6u 2u | |
Praktijkervaring op de werkvloer | 23u | |
38u |
7DE JAAR DUAAL LEREN KINDERBEGELEIDER (DUAAL)
Visie van de studierichting
De opleiding kinderbegeleider duaal combineert een schoolcomponent en een werkplekcomponent. De combinatie van schoolcomponent met werkplekcomponent omvat minimaal 28 opleidingsuren per week.
In de opleiding kinderbegeleider duaal wordt gekozen voor een overeenkomst alternerende opleiding. Dit impliceert dat de wekelijkse invulling moet overeenstemmen met de normale voltijdse wekelijkse arbeidsduur die van toepassing is in de onderneming overeenkomstig de CAO.
De opleiding kinderbegeleider duaal wordt georganiseerd als een specialisatiejaar in het derde leerjaar van de derde graad beroepssecundair onderwijs binnen het studiegebied Personenzorg.
Het standaardtraject voor de opleiding kinderbegeleider duaal is gebaseerd op de volgende beroepskwalificatie(s):
• Beroepskwalificatie bk-0269-3 kinderbegeleider baby’s en peuters, niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur
• Beroepskwalificatie bk-0270-3 kinderbegeleider schoolgaande kinderen, niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur
In de opleiding kinderbegeleider duaal leert men:
- baby’s en peuters op te voeden, hen te verzorgen en dit in samenwerking met ouders, collega’s en externen rekening houdend met de diversiteit in de samenleving teneinde baby’s en peuters in hun algemene ontwikkeling te stimuleren en de ouders als eerste opvoeders te ondersteunen;
- schoolgaande kinderen van de basisschool buiten de schooltijd te begeleiden en bij te dragen aan hun algemene ontwikkeling, dit in samenwerking met ouders, collega’s en externen rekening houdend met de diversiteit in de samenleving teneinde het kind zich goed te laten voelen en de ouders als eerste opvoeders te ondersteunen. In het kader van een brede inzetbaarheid van de jongeren op de arbeidsmarkt is er de mogelijkheid om leerlingen voor maximaal 1⁄4 van de werkplekcomponent in een ruimere context relevante werkervaring op te laten doen. De leerling dient zijn opleidingstraject te vervullen binnen deze 2 contexten, namelijk baby’s en peuters en schoolgaande kinderen.
3de graad DUAAL – KINDERBEGELEIDER | ||
---|---|---|
SPECIFIEK GEDEELTE | ||
Beroepsgerichte vorming op school | 5u | |
BASISVORMING | ||
Levensbeschouwing Lichamelijke opvoeding PAV Engels | 2u projectdagen 6u 2u | |
Praktijkervaring op de werkvloer | 23u | |
38u |