3de graad

Visie van de studierichting

In deze studierichting staat taal, cultuur, mens en samenleving centraal. De leerlingen leren theoretische en abstracte leerinhouden verwerken binnen de klassieke talen: ze gaan aan de slag met teksten die de volledige periode beslaan waarin in het Latijn werd geschreven.

Ze krijgen een diepgaand begrip door aandacht voor de taal, de cultuurhistorische inhoud en de manier waarop men in het verleden en nu met verschillende thema’s omgaat. Leerlingen besteden tevens aandacht aan de ervaring van de lectuur, m.a.w. de gevoelens en gedachten die dit bij hen losmaakt en leren hierover beargumenteerd in gesprek gaan.

De moderne talen: hier gaat het om inhouden uit de taalwetenschap, waaronder taalsystematiek, sociolinguïstiek, taalverwerving en -ontwikkeling, pragmatiek en literatuur. Concreet betekent dit dat leerlingen o.m. kennismaken met de talige diversiteit in de samenleving, dat ze talen vergelijken, aan zinsanalyse doen en zich verdiepen in literatuur en literaire stromingen. Daarnaast worden hun communicatieve vaardigheden voor Duits, Engels, Frans en Nederlands aangescherpt.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Latijn-Moderne talen:

2de graad LATIJN – MODERNE TALEN
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Latijn
Duits
Spaans
Engels
Frans
Kunstbeschouwing
4u
2u
1u
1u
1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (2u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
3u
2u
Geschiedenis
Expressie
Burgerschap
1u
1u
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
2de graad LATIJN – MODERNE TALEN
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Latijn
Duits
Spaans
Engels
Frans
Kunstbeschouwing
4u
2u
1u
1u
1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (2u)
> Frans (3u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
3u
2u
Geschiedenis
Ready for society
(+ Economisch financiële competenties)

2u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

Geesteswetenschap

Taal- en Letterkunde (KlassiekeTalen), Toegepaste taalkunde, Gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, Taal- en regiostudies) Archeologie en
Kunstwetenschappen, Geschiedenis, Godgeleerdheid, Godsdienstwetenschappen en Kerkelijk recht, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen

Sociale wetenschap

Psychologie en Pedagogische wetenschappen / Gecombineerde studiegebieden (Pedagogie van het jonge kind), Sociaal-agogisch werk Gecombineerde studiegebieden (Global communication, International Affairs, Sociaal-economische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat en Criminologische wetenschappen / Onderwijs / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Journalistiek, Communicatiemanagement)

Visie van de studierichting

In deze studierichting staat taal, cultuur, mens en samenleving centraal. De leerlingen leren theoretische en abstracte leerinhouden verwerken binnen:

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Latijn-Wiskunde:

3de graag LATIJN – WISKUNDE
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Latijn
Wetenschappen
Wiskunde
Informaticawetenschappen
4u
2u
4u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (2u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
Aardriijkskunde
Geschiedenis
3u
1u
1u
1u
Expressie
Burgerschap
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
3de graag LATIJN – WISKUNDE
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Latijn
Wetenschappen
Wiskunde
Wetenschappen en STEM
4u
2u
4u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (2u)
> Frans (3u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
Aardriijkskunde
Geschiedenis
3u
1u
1u
1u
Ready for society
(+Economiosche financiële competenties)
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

Geesteswetenschap

Taal- en Letterkunde (KlassiekeTalen), Toegepaste taalkunde, Gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, Taal- en regiostudies) Archeologie en
Kunstwetenschappen, Geschiedenis, Godgeleerdheid, Godsdienstwetenschappen en Kerkelijk recht, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen

Natuurwetenschap

Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Toegepaste wetenschappen, Toegepaste biologische wetenschappen / Architectuur, Biotechniek, gecombineerde studiegebieden (digital design), Industriële wetenschappen en Technologie Wetenschappen (Computerwetenschappen, Fysica, Fysica en sterrenkunde, Informatica en Wiskunde) / Gezondheidszorg Geneeskunde (mits slagen in toelatingsproef), Tandheelkunde (mits slagen in toelatingsproef), Diergeneeskunde

Sociale wetenschap

Psychologie en Pedagogische wetenschappen / Gecombineerde studiegebieden (Pedagogie van het jonge kind), Sociaal-agogisch werk Gecombineerde studiegebieden (Global communication, International Affairs, Sociaal-economische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat en Criminologische wetenschappen / Onderwijs

Visie van de studierichting

In deze studierichting staan de exacte wetenschappen en/of wiskunde centraal. De leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij maken een diepgaandere studie over o.a. differentiaal– en integraalrekening, algebraïsche structuren en ruimtemeetkunde. Daarnaast wordt een hoog niveau abstraheer– en redeneervermogen verwacht, dat met de taal van de logica, eigen aan de wiskunde, kan geformuleerd worden. De exacte wetenschappen benaderen zowel de levende als niet-levende materie en energie op een brede en verdiepende manier. Leerlingen kijken met een wiskundige, wetenschappelijke en onderzoekende houding naar de maatschappij en hun omgeving.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Wetenschappen-Wiskunde:

3de graad WETENSCHAPPEN – WISKUNDE
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Wetenschappen
Wetenschappen en STEM
Wiskunde
Informaticawetenschappen
2u
3u
4u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (2u)
9u
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
Geschiedenis
3u
2u
1u
Expressie
Burgerschap
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
3de graad WETENSCHAPPEN – WISKUNDE
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Wetenschappen
Wetenschappen en STEM
Wiskunde

2u
4u
4u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (2u)
> Frans (3u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
Geschiedenis
3u
2u
1u
Ready for society
(+ Economische financiële competeties)
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

Geesteswetenschap

Geesteswetenschap, Natuurwetenschap, Sociale wetenschap / Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Toegepaste wetenschappen, Toegepaste biologische wetenschappen / Architectuur, Biotechniek, gecombineerde studiegebieden (digital design), Industriële wetenschappen en Technologie Wetenschappen, Biomedische wetenschappen, Biotechniek, Bewegings- en Revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Nautische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschappen / Gezondheidszorg, Nautische wetenschappen Geneeskunde (mits slagen in toelatingsproef), Tandheelkunde (mits slagen in toelatingsproef), Diergeneeskunde, Onderwijs

Visie van de studierichting

In deze studierichting staan enerzijds economische wetenschappen en bedrijfseconomische wetenschappen en anderzijds moderne talen en communicatie centraal. De leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij verwerven uitgebreid inzicht in economische systemen (micro- en macro-economie) en een basisinzicht in een beperkt aantal beleidsconcepten met betrekking tot bedrijfseconomie. Voor moderne talen gaat het om inhouden uit de taalsystematiek, sociolinguïstiek, taalverwerving en -ontwikkeling, pragmatiek, mediation en literatuur. Concreet betekent dit dat leerlingen o.m. kennismaken met de talige diversiteit in de samenleving, dat ze talen vergelijken, aan zinsanalyse doen en zich verdiepen in literatuur en literaire stromingen. Daarnaast worden hun communicatieve vaardigheden voor Duits, Engels, Frans en Nederlands aangescherpt.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Economie-Moderne talen:

3de graad ECONOMIE – MODERNE TALEN
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Economie
Bedrijfswetenschappen
Duits
Spaans
Engels
Frans
3u
1u
2u
1u
1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (2u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
Geschiedenis
4u
2u
1u
Expressie
Burgerschap
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
3de graad ECONOMIE – MODERNE TALEN
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Economie
Bedrijfswetenschappen
Duits
Spaans
Engels
Frans
3u
1u
2u
1u
1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (2u)
> Frans (3u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
Geschiedenis
4u
2u
1u
Ready for society
(+ Economische financiële competeties)
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

Geesteswetenschap

Taal- en Letterkunde, Toegepaste taalkunde, Gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost-Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, Taal- en regiostudies)

Sociale wetenschap

Gecombineerde studiegebieden (International Affairs, Sociaaleconomische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat en Criminologische wetenschappen / Onderwijs Handelswetenschappen en Bedrijfskunde / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde

Visie van de studierichting

In deze studierichting staan de economische wetenschappen, bedrijfseconomische wetenschappen en informaticawetenschappen centraal. De leerlingen leren daarom
theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij verwerven uitgebreid inzicht in economische systemen (micro- en macro-economie) en een basisinzicht in een beperkt aantal beleidsconcepten met betrekking tot bedrijfseconomie.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Economie-Wiskunde:

3de graad ECONOMIE – WISKUNDE
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Economie
Bedrijfswetenschappen
Wiskunde
Informatica wetenschappen
3u
1u
4u
2u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (2u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
Geschiedenis
4u
2u
1u
Expressie
Burgerschap
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
3de graad ECONOMIE – WISKUNDE
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Economie
Bedrijfswetenschappen
Wiskunde
Informatica wetenschappen
3u
1u
4u
2u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (2u)
> Frans (3u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
Geschiedenis
4u
2u
1u
Ready for society
(+ Economische financiële competeties)
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

Natuurwetenschap

Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Toegepaste wetenschappen/ Architectuur, gecombineerde studiegebieden (digital design), Industriële wetenschappen en Technologie Wetenschappen (Computerwetenschappen, Fysica, Fysica en sterrenkunde, Informatica en Wiskunde)

Sociale wetenschap

Gecombineerde studiegebieden (International Affairs, Sociaaleconomische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen (m.u.v Communicatiewetenschappen), Rechten, Notariaat en Criminologische wetenschappen, Verkeerskunde / Onderwijs Economische en Toegepaste economische wetenschappen, Handelswetenschappen en Bedrijfskunde / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde

Visie van de studierichting

In deze studierichting staat mens en samenleving centraal. De leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen de ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen en relaties leggen vanuit onder meer een psychologisch, pedagogisch, filosofisch, sociologisch en kunstwetenschappelijk referentiekader

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Humane wetenschappen:

3de graad HUMANE WETENSCHAPPEN
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Gedragswetenschappen
Cultuurwetenschappen
Filisofie
Kunstbeschouwing
3u
2u
2u
2u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (2u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
Geschiedenis
4u
2u
1u
Expressie
Burgerschap
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
3de graad HUMANE WETENSCHAPPEN
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Gedragswetenschappen
Cultuurwetenschappen
Filisofie
Kunstbeschouwing
3u
2u
2u
2u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (2u)
9u
Wiskunde
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde
Geschiedenis
4u
2u
1u
Ready for society
(+ Economische financiële competeties)
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

Natuurwetenschap

Archeologie en Kunstwetenschappen, Geschiedenis, Godgeleerdheid, Godsdienstwetenschappen en Kerkelijk recht, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen

Natuurwetenschap

Gezondheidszorg

Natuurwetenschap

Psychologie en Pedagogische wetenschappen / Gecombineerde studiegebieden (Pedagogie van het jonge kind), Sociaal-agogisch werk Gecombineerde studiegebieden (Global communication, International Affairs, Sociaaleconomische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat en Criminologische wetenschappen / Onderwijs / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Journalistiek, Communicatiemanagement)

Visie van de studierichting

In deze studierichting staat economie met focus op algemene economie en bedrijfswetenschappen evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt. Je verdiept je in thema’s als marketing, verkoop, kostprijsberekening, fiscaliteit en financieel beheer. Je leert met andere woorden hoe ondernemingen en organisaties werken en hoe ze hun producten of diensten (online) aan de man brengen. Daarnaast ontwikkel je competenties met betrekking tot commerciële en administratieve ondersteuning van het verkoopproces en het omgaan met klanten via diverse (online) communicatiekanalen. Leren werken met professionele (ERP) software loopt als een rode draad door deze competenties.

Daarnaast biedt deze studierichting je belangrijke inzichten uit de algemene economie en maak je kennis met aspecten van de macro- en micro-economie.

Naast het (bedrijfs)economische gedeelte leer je je schriftelijk en mondeling vlot uitdrukken in zowel het Nederlands, het Engels als het Frans en krijg je een basispakket wiskunde. Tot slot leer je heel wat ICT vaardigheden aan die functioneel ingezet worden binnen de vakken.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting commerciele organisatie:

3de graad COMMERCIËLE ORGANISATIE
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Nederlands
Engels
Economie
Bedrijfswetenschappen
Toegepaste economie
Toegepaste informatica
1u
1u
2u
2u
5u
3u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (3u)
> Engels (2u)
> Frans (2u)
7u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
Geschiedenis

2u
1u
1u
Burgerschap
Expressie
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
3de graad COMMERCIËLE ORGANISATIE
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Nederlands
Engels
Economie
Bedrijfswetenschappen
Toegepaste economie
Toegepaste informatica
1u
1u
2u
2u
5u
3u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (3u)
> Engels (2u)
> Frans (2u)
7u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
Geschiedenis
Aardrijkskunde
2u
1u
1u
1u
Ready for society
(+ Economische financiële competenties)
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

Sociale wetenschap

Onderwijs
Handelswetenschappen en Bedrijfskunde

Visie van de studierichting

In deze studierichting staan mens en samenleving centraal evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt. De leerlingen leren daarom leerinhouden uit toegepaste wetenschappen zoals toegepaste psychologie, pedagogiek, toegepaste filosofie, recht en deontologie functioneel integreren in competenties die belangrijk zijn bij het begeleiden van
kinderen. De leerlingen voeren daarbij verschillende taken uit zoals het begeleiden en opvoeden van baby’s, peuters en schoolgaande kinderen van de basisschool buiten de schooltijd, het verzorgen en het stimuleren in hun algemene ontwikkeling en het ondersteunen van de ouders als eerste opvoeders.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Opvoeding en begeleiding:

3de graad OPVOEDING & BEGELEIDING
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Toegepaste psychologie
Pedagogie
Opvoeding en begeleiding
> Indirecte zorg
> Voeding
> Opvoedkunde
> Verzorging
> Stage
1u
2u
11u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (3u)
> Engels (2u)
> Frans (2u)
7u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
Geschiedenis

2u
1u
1u
Burgerschap
Expressie
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
3de graad OPVOEDING & BEGELEIDING
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Toegepaste psychologie
Pedagogie
Opvoeding en begeleiding
> Indirecte zorg
> Voeding
> Opvoedkunde
> Verzorging
> Stage
2u
1u
11u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (3u)
> Engels (2u)
> Frans (2u)
7u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
Geschiedenis
Aardrijkskunde
2u
1u
1u
1u
Ready for society
(+ Economische financiële competenties)
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

Sociale wetenschap

Gecombineerde studiegebieden (pedagogie van het jonge kind) Onderwijs
Sociaal-agogisch werk

Visie van de studierichting

De studierichting Onthaal, Organisatie en Sales is gericht op doorstroom naar de arbeidsmarkt. De leerlingen leren competenties die belangrijk zijn bij het klantgericht verkopen van goederen en/of diensten aan particuliere klanten en het klantvriendelijk onthalen en informeren van bezoekers en het uitvoeren van beperkte administratieve taken aan het onthaal

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Onthaal, Organisatie en Sales:

3de graad ONTHAAL, ORGANISATIE & SALES
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Toegepaste economie
Toegepaste informatica
Talen (Nederlands, Engels, Frans, Duits)
Stage
PAV@WORK




17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
3de graad ONTHAAL, ORGANISATIE & SALES
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Toegepaste economie
Toegepaste informatica
Talen (Nederlands, Engels, Frans, Duits)
Stage
PAV@WORK




17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

De leerlingen hebben na de derde graad één of meerdere beroepskwalificaties behaald. Op basis van deze beroepskwalificatie(s) is een intrede op de arbeidsmarkt mogelijk. De leerlingen kunnen ook kiezen voor een beroepsgerichte Se-n-Se-opleiding waarbij ze één of meerdere extra beroepskwalificaties kunnen behalen die hen extra kansen bieden op de arbeidsmarkt. De leerlingen kunnen tenslotte ook kiezen voor Se-n-Se-opleiding als voorbereiding op hoger onderwijs (bacheloropleiding).

Visie van de studierichting

De studierichting Basiszorg en ondersteuning is gericht op doorstroom naar de arbeidsmarkt. De leerlingen leren competenties die belangrijk zijn bij het uitvoeren van ondersteunende, logistieke en huishoudelijke taken, zorgen voor het dagelijks onderhoud, de schoonmaak, het maaltijdgebeuren en onderhoud van het linnen. Daar bovenop leren ze competenties m.b.t. basiszorg en basisondersteuning om hen maximaal voor te bereiden op een Se‐n‐Se na OK3.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Basiszorg en ondersteuning:

3de graad BASISZORG & ONDERSTEUNING
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Voeding
Indirecte zorg
Opvoedkunde
Verzorging
Stage
PAV@WORK






17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
2de graad HAAR- & SCHOONHEIDSVERZORGING
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Voeding
Indirecte zorg
Opvoedkunde
Verzorging
Stage
PAV@WORK






17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

De leerlingen hebben na de derde graad één of meerdere beroepskwalificaties behaald. Op basis van deze beroepskwalificatie(s) is een intrede op de arbeidsmarkt mogelijk. De leerlingen kunnen ook kiezen voor een beroepsgerichte Se-n-Se-opleiding waarbij ze één of meerdere extra beroepskwalificaties kunnen behalen die hen extra kansen bieden op de arbeidsmarkt. De leerlingen kunnen tenslotte ook kiezen voor Se-n-Se-opleiding als voorbereiding op hoger onderwijs (bacheloropleiding).

Visie van de studierichting

De studierichting Haarverzorging is gericht op doorstroom naar de arbeidsmarkt. De leerlingen leren competenties die belangrijk zijn als kapper zoals het ontvangen van klanten, adviseren en helpen bij de keuze van kapsels, haarsnitten, haarkleuren en het uitvoeren van haarverzorgingstechnieken.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Haarverzorging:

3de graad HAARVERZORGING
5de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Haarverzorging
Schoonheidsverzorging
Stage
PAV@WORK




17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
PAV
7u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
3de graad HAARVERZORGING
6de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Haarverzorging
Schoonheidsverzorging
Stage
PAV@WORK




17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
PAV
7u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Vervolgopleidingen na de derde graad

De leerlingen hebben na de derde graad één of meerdere beroepskwalificaties behaald. Op basis van deze beroepskwalificatie(s) is een intrede op de arbeidsmarkt mogelijk. De leerlingen kunnen ook kiezen voor een beroepsgerichte Se-n-Se-opleiding waarbij ze één of meerdere extra beroepskwalificaties kunnen behalen die hen extra kansen bieden op de arbeidsmarkt. De leerlingen kunnen tenslotte ook kiezen voor Se-n-Se-opleiding als voorbereiding op hoger onderwijs (bacheloropleiding).