2de graad
LATIJN
Visie van de studierichting
In de studierichting Latijn krijgen leerlingen een brede algemene vorming en specifiek pakket Latijn. Ze gaan thematisch en genregebonden aan de slag met teksten die de volledige periode beslaan waarin in het Latijn werd geschreven en krijgen een diepgaand begrip door aandacht voor de taal, de cultuurhistorische inhoud en de manier waarop men in het verleden en nu met verschillende thema’s omgaat. Leerlingen focussen tevens op de ervaring van de lectuur, m.a.w. welke gevoelens en gedachten maakt dit bij hen los en hoe gaan ze hierover beargumenteerd in gesprek? Daarbovenop kunnen ze in het 4de jaar kiezen tussen de optiepakketten wiskunde, economie of Duits: dit ter voorbereiding van hun studiekeuze in de 3de graad.
Leerlingenprofiel
- ruim geïnteresseerd zijn in de taal, cultuur, geschiedenis en samenleving waarbinnen teksten in het Latijn zijn geschreven.
- de literatuur in het Latijn van de klassieke Oudheid tot nu willen ontdekken.
- ervan genieten om op een gestructureerde manier met taal aan de slag te gaan.
- het als een uitdaging ervaren om met taal te spelen door te zoeken naar het juiste woord op de juiste plaats en iets nieuws te creëren.
2de graad LATIJN | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Latijn Kunstbeschouwing Wetenschappen | 4u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis Toegepaste informatica Burgerschap | 1u 1u 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
32u |
2de graad LATIJN | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Latijn
| 4u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis Expressie | 1u 2u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
OPTIEPAKKET | 2u |
Duits Wiskunde Economie | |
32u |
NATUURWETENSCHAPPEN
Visie van de studierichting
Het domeinoverschrijdend karakter van de studierichting Natuurwetenschappen biedt de leerlingen een brede algemene vorming. Het specifiek gedeelte zorgt voor een verdieping in de wetenschapsvakken en voor een sterkere wiskundige ontwikkeling. Natuurwetenschappen stoomt leerlingen klaar voor een wetenschappelijke studierichting in de derde graad met de intentie tot een vervolg in het hoger onderwijs
Leerlingenprofiel
Deze studierichting spreekt leerlingen aan die:
- interesse hebben in wetenschappen en wiskunde.
- nieuwsgierig van aard zijn, zoeken naar verklaringen, zelf willen experimenteren en logisch kunnen redeneren. Leren onderzoeken en onderzoekend leren staan hier centraal. • in staat zijn om
- in staat zijn om zelfstandig informatie kritisch te bekijken, te structureren en te verwerken. Ze hebben aandacht voor correct taalgebruik en willen hun communicatieve vaardigheden versterken.
2de graad NATUURWETENSCHAPPEN | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica en STEM) Informaticawetenschappen | 5u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis Toegepaste informatica Burgerschap | 1u 1u 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
32u |
2de graad NATUURWETENSCHAPPEN | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica en STEM) | 4u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis Expressie | 1u 2u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
OPTIEPAKKET | 2u |
Duits Wiskunde Economie | |
32u |
MODERNE TALEN
Visie van de studierichting
Het domeinoverschrijdend karakter van de studierichting Moderne talen biedt de leerlingen een brede algemene vorming met extra aandacht voor de talen; Nederlands, Frans, Engels en Duits en communicatiewetenschappen.
Leerlingenprofiel
Deze studierichting spreekt leerlingen aan die:
- ruim geïnteresseerd zijn in de taal, cultuur, geschiedenis en samenleving waarbinnen teksten in het Latijn zijn geschreven
- de literatuur in het Latijn van de klassieke Oudheid tot nu willen ontdekken.
- ervan genieten om op een gestructureerde manier met taal aan de slag te gaan.
- het als een uitdaging ervaren om met taal te spelen door te zoeken naar het juiste woord op de juiste plaats en iets nieuws te creëren.
2de graad MODERNE TALEN | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Wetenschappen Duits Frans Engels Nederlands | 1u 2u 1u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis | 1u 1u |
Toegepaste informatica Burgerschap | 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
32u |
2de graad MODERNE TALEN | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Duits Frans Engels | 2u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis | 1u 2u |
Expressie | 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
OPTIEPAKKET | 2u |
Duits Wiskunde Economie | |
32u |
ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN
Visie van de studierichting
In deze studierichting komen naast een brede algemene basisvorming in het specifiek gedeelte ook elementen van economische wetenschappen (algemene economie en bedrijfswetenschappen) aan bod, aangevuld met informaticawetenschappen. Daarbovenop kunnen ze in het 4de jaar kiezen tussen de optiepakketten wiskunde,
economie of Duits: dit ter voorbereiding van hun studiekeuze in de 3de graad
Leerlingenprofiel
Deze studierichting spreekt leerlingen aan die:
- een brede algemene interesse hebben.
- geboeid zijn door abstract denken binnen de economische wetenschappen.
- het uitdaging vinden om de grenzeloze wereld van de ICT te ontdekken.
2de graad ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Economie Bedrijfswetenschappen Informaticawetenschappen Wetenschappen | 2u 2u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis Toegepaste informatica Burgerschap | 1u 1u 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
32u |
2de graad ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Economie Bedrijfswetenschappen | 2u 2u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis Expressie | 1u 2u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
OPTIEPAKKET | 2u |
Duits Wiskunde | |
32u |
HUMANE WETENSCHAPPEN
Visie van de studierichting
In deze studierichting staan mens en samenleving centraal. Leerlingen leren theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen de ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen en relaties leggen vanuit onder meer een psychologisch, pedagogisch, sociologisch, kunstwetenschappelijk en filosofisch
referentiekader.
Leerlingenprofiel
Deze studierichting spreekt leerlingen aan die:
- nieuwsgierig zijn naar vraagstukken met betrekking tot mens en samenleving in tijd en ruimte.
- geïnteresseerd zijn in eigen gedrag en dat van anderen.
- bereid zijn de eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen.
- mogelijkheden tot maatschappelijk engagement verkennen
- willen nadenken over essentiële levensvragen.
- nieuwsgierig en gevoelig zijn voor de wereld van kunst en cultuur. kritisch omgaan met informatie en maatschappelijke verschijnselen.
- geboeid zijn door de actualiteit.
2de graad HUMANE WETENSCHAPPEN | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Gedragswetenschappen Cultuurwetenschappen (maatschappijwetenschappen) Filisofie Kuntsbeschouwing | 2u 2u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis Toegepaste informatica Burgerschap | 1u 1u 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
32u |
2de graad HUMANE WETENSCHAPPEN | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Gedragswetenschappen Cultuurwetenschappen (maatschappijwetenschappen) Filisofie Kuntsbeschouwing | 2u 2u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (3u) | 10u |
Wiskunde Wetenschappen (Biologie, Chemie, Fysica) | 4u 2u |
Aardrijkskunde Geschiedenis Expressie | 1u 2u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
OPTIEPAKKET | 2u |
Duits Wiskunde | |
32u |
MAATSCHAPPIJ & WELZIJN
Visie van de studierichting
In deze studierichting is de basisvorming dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit. In het specifieke gedeelte staan mens en samenleving centraal, daarom worden leerinhouden uit toegepaste psychologie, pedagogiek en toegepaste biologie functioneel geïntegreerd in competenties die belangrijk zijn bij het omgaan met en
zorgen voor kinderen en volwassenen.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Maatschappij & Welzijn:
- is gefascineerd door zijn/haar eigen (gezondheids)gedrag en dat van anderen.
- is gefascineerd door de levensloopfasen van de mens.
- is geïnteresseerd in het theoretisch kader achter behoeften van kinderen en volwassenen
- is geïnteresseerd in de invloed van opvoedingssituaties op het gedrag van mensen
- wil inzicht verwerven in de theoretische onderbouwing van gezondheidsondersteunende activiteiten.
- wil inzicht verwerven in het theoretisch kader achter het uitvoeren van huishoudelijke en logistieke taken.
- is bereid om zich te verdiepen in sociale, communicatieve en (ped)agogische vaardigheden in functie van het ondersteunen, verzorgen en begeleiden van kinderen en volwassenen
2de graad MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Psychologie Gezondheid, zorg en welzijn Indirecte zorg en voeding (Ped)agogisch handelen | 3u 3u 4u 2u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (3u) > Engels (2u) > Frans (2u) | 7u |
Wiskunde Natuurwetenschappen | 3u 1u |
Geschiedenis Burgerschap Expressie | 1u 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
32u |
2de graad MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Biologie Psychologie Gezondheid, zorg en welzijn Indirecte zorg en voeding (Ped)agogisch handelen | 1u 2u 3u 4u 3u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (3u) > Engels (2u) > Frans (2u) | 7u |
Wiskunde Natuurwetenschappen | 2u 1u |
Geschiedenis Aardrijkskunde Toegepaste informatica | 1u 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
32u |
BEDRIJF & ORGANISATIE
Visie van de studierichting
In deze studierichting is de basisvorming dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit. In het specifieke gedeelte staat bedrijfseconomie met algemene economie, toegepaste bedrijfswetenschappen en recht centraal. In deze opleiding focus je verder op moderne (vreemde) talen, wiskunde en digitale vaardigheden.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Bedrijf & Organisatie:
- is gefascineerd door de wereld van ondernemen en economie.
- is geïnteresseerd in commerciële organisatie en internationale handel.
- droomt ervan aan de slag te gaan als onthaalmedewerker of boekhouder.
2de graad BEDRIJF EN ORGANISATIE | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Economie Toegepaste economie Bedrijf en organisatie (informatica, economie, Nederlands, Engels en Frans) | 2u 1u 9u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (3u) > Engels (2u) > Frans (2u) | 7u |
Wiskunde Natuurwetenschappen | 3u 1u |
Geschiedenis Burgerschap Expressie | 1u 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
32u |
ORGANISATIE | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Economie Toegepaste economie Bedrijf en organisatie (informatica, economie, Nederlands, Engels en Frans) | 1u 2u 10u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (3u) > Engels (2u) > Frans (2u) | 7u |
Wiskunde Natuurwetenschappen | 2u 1u |
Geschiedenis Aardrijkskunde Toegepaste informatica | 1u 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching X Booster | 1u 1u |
32u |
ORGANISATIE & LOGISTIEK
Visie van de studierichting
In de studierichting Organisatie & Logistiek maken leerlingen kennis met mogelijke toekomstige beroepenvelden binnen verkoop, administratie en logistiek. De focus ligt daarbij op communicatieve vaardigheden (in functie van onthaal en verkoop), administratieve vaardigheden (in functie van onthaal) en uitvoerende taken (binnen
logistiek).
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Organisatie & Logistiek:
- heeft een duidelijke interesse in toegepaste bedrijfscommunicatie.
- is bereid om mensen te ontvangen en verkoopgesprekken te voeren.
- voert administratieve taken uit met de verwachte nauwkeurigheid en efficiëntie.
- toont interesse in softwaretoepassingen.
- reageert flexibel op diverse opdrachten.
2de graad ORGANISATIE & LOGISTIEK | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Toegepaste economie Toegepaste informatica Talen (Nederlands, Engels, Frans) PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u
|
32u |
2de graad ORGANISATIE & LOGISTIEK | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Toegepaste economie Toegepaste informatica Talen (Nederlands, Engels, Frans) PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
HAAR- & SCHOONHEIDSVERZORGING
Visie van de studierichting
Deze studierichting is gericht op onmiddellijke toegang tot de arbeidsmarkt na de derde graad. Naast het pakket algemene vorming verwerven leerlingen ook basiscompetenties m.b.t. haar- en lichaamsverzorging.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting haar- en schoonheidsverzorging:
- is geïnteresseerd in trends in haar- en lichaamsverzorging.
- wil graag eenvoudige haarverzorgingen, tijdelijke omvormingen, eenvoudige gelegenheidskapsels, kleuringen, basissnitten en scheertechnieken leren uitvoeren op modellen.
- wil graag het reinigen van haar, huid en nagels, hand- en gelaatsverzorging en -massage leren uitvoeren en make-up leren aanbrengen op modellen.
2de graad HAAR- & SCHOONHEIDSVERZORGING | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Haarverzorging Schoonheidsverzorging PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
2de graad HAAR- & SCHOONHEIDSVERZORGING | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Haarverzorging Schoonheidsverzorging PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
ZORG & WELZIJN
Visie van de studierichting
Deze studierichting is gericht op onmiddellijke toetreding tot de arbeidsmarkt na de 3de graad. Leerlingen leren basiscompetenties die belangrijk zijn bij het omgaan met en zorgen voor kinderen en volwassenen.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting zorg en welzijn:
- is begaan met de gezondheid van zichzelf en die van anderen.
- is geïnteresseerd in de behoeften van kinderen en volwassenen.
- is geïnteresseerd in de essentie van de levensloopfasen van de mens.
- wil graag anderen helpen.
- wil effectief zorg dragen voor de woon‐ en leefomgeving, wasgoed / kledij / linnen en het maaltijdgebeuren.
- is bereid sociale en communicatieve vaardigheden te hanteren in functie van het ondersteunen, verzorgen en begeleiden van kinderen en volwassenen.
- is bereid (ped)agogische vaardigheden te hanteren in functie van het ondersteunen van vrijetijdsactiviteiten van kinderen en volwassenen.
2de graad ZORG & WELZIJN | |
---|---|
3de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Pedagogisch handelen Indirecte zorg & Voeding Gezondheid, zorg en welzijn PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u
|
32u |
2de graad ZORG & WELZIJN | |
---|---|
4de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Pedagogisch handelen Indirecte zorg & Voeding Gezondheid, zorg en welzijn PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |