Basisopties 2A
KLASSIEKE TALEN: LATIJN EN GRIEKS
Acht redenen waarom Latijn leren loont:
- Genieten van klassieke Latijnse literatuur.
- Studeer Latijn om je cognitieve vaardigheden te verbeteren.
- Leer Latijn om te leren hoe je moet leren.
- Breid je algemene kennis uit.
- Romaanse talen makkelijker leren.
- Leer Engels dankzij Latijn.
- Verbeter je cijfers.
- Ga naar je droomuniversiteit.

MODERNE TALEN EN WETENSCHAPPEN
Moderne talen
De leerlingen leren meer te doen met taal. Ze communiceren bedreven in veel verschillende situaties die met hun interesses te maken hebben, maar ook in situaties uit vele andere werelden.
Samen verkennen ze de samenleving aan de hand van taal: zoveel mensen, zoveel verschillende talen. Waar komen al die verschillen vandaan en waar dienen ze toe? Hoezeer lijken alle talen en culturen op elkaar? Op welke punten vinden de moderne talen en taalvariëteiten elkaar? Hoe verruimen we ons wereldbeeld via fictie? Hoe verbreden we onze woordenschat door meer te lezen? Chillen met een boek in een hoek, vallen voor een film, fijnproeven van de taal van diverse groepen en bekijken wat die taal met ons doet om erbij te horen, ‘kilometers maken’ in het Nederlands, Engels en Frans… In deze basisoptie worden de leerlingen sterker in communicatieve en literaire vaardigheden. Ze beginnen bovendien een ontdekkingstocht in taal als wetenschap.
- Ze onderzoeken hoe mensen door middel van taal tot een specifieke groep, (sub)cultuur behoren.
- Ze passen communicatieve vaardigheden toe in het Nederlands, Frans en Engels.
- Ze onderscheiden vormen van fictie.

Wetenschappen
De leerlingen kijken onderzoekend naar de wereld. Vanuit verwondering gaan ze op zoek naar antwoorden voor vragen die ze zich stellen. Door te experimenteren, te observeren, terreinonderzoek uit te voeren, informatie te verwerven en te verwerken, leren ze om te gaan met wetenschappelijke vaardigheden. Zo komen ze tot betrouwbare en verifieerbare verklaringen voor de onderzochte verschijnselen. Hierbij doen ze ook een beroep op wiskundige en computationele vaardigheden. Ze leren de onderzoeksresultaten zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren en te motiveren.
- De leerlingen onderzoeken natuur- en technisch-wetenschappelijke verschijnselen en ideeën.
- De leerlingen onderscheiden aspecten in contexten waarin natuur- en technische wetenschappen een belangrijke rol spelen.


ECONOMIE EN ORGANISATIE
In de basisoptie ‘Economie en Organisatie’ verruimen de leerlingen hun beleving van de ‘economische en financiële competenties’ tot een bredere economische en maatschappelijke context.
De leersituatie in de basisvorming komt erop neer dat de leerlingen vooral vanuit hun individuele beleving het consumentengedrag bestuderen. Aan de hand van herkenbare situaties uit hun eigen vertrouwde leefwereld, worden ze er zich van bewust dat hun aankoopgedrag beïnvloed wordt door tal van factoren. Ze beseffen dat ze voorzichtig moeten omgaan met een budget… Daarnaast maken ze kennis met een aantal basisbegrippen en basisprincipes in verband met ondernemingen en overheid.
Daar komt in de basisoptie een economische en maatschappelijke verruiming van de beleving bij. De rode draad doorheen deze basisoptie is het onderzoekend leren aan
de hand van de volgende thema’s:

- Economische kringloop.
- Consumenten: economisch principe, vraag, trends met betrekking tot aankoopgedrag en aankoopkanalen, courante betaalmiddelen, loonschema.
- Ondernemingen en organisaties: economisch principe, aanbod, wet van vraag en aanbod, bedrijfskolom, welvaart en welzijn, logistieke afdeling, marketing.
- Overheid: beïnvloeding van de prijs door de overheid.
- Buitenland: beïnvloeding van de prijs.
- Ondernemerschap.
MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN
In de basisoptie ‘Maatschappij en Welzijn’ staat het welzijn, voor en van de mens in de maatschappij, centraal. De leerlingen maken kennis met een aantal basisbegrippen en -technieken om het samenleven, de eigen gezondheid en de eigen lifestyle in de huidige, diverse maatschappelijke context te optimaliseren en in stand te houden.
Bewust worden van aandacht geven aan een gezonde levensstijl, met aandacht voor lichamelijk, psychisch, sociaal en emotioneel welzijn, gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging… Bovendien leren ze via eenvoudige opdrachten en praktische oefeningen hoe ze creatief met die welzijnsaspecten kunnen omgaan en hoe dat hun persoonlijke lifestyle beïnvloedt. De leerlingen leren om te gaan met de anderen. Ze leren in die omgang elementaire sociale en communicatieve vaardigheden.

STEM - WETENSCHAPPEN
In de basisoptie ‘STEM – Wetenschappen’ verdiepen de leerlingen zich in de exacte wetenschappen. STEM staat voor Science, Technology, Engineering & Mathematics.
Vanuit onderzoekend leren worden proeven uitgevoerd om de wetenschappelijke disciplines chemie, fysica, biologie en aardrijkskunde te ontdekken.
Naast onderzoek wordt ook de focus gelegd op ontwerpen en realiseren: belangrijke vaardigheden om probleemoplossend denken te ontwikkelen. Door middel van projecten en experimenten worden leerlingen aangemoedigd om hun creativiteit te gebruiken en innovatieve oplossingen te bedenken voor reële problemen. Ze leren de onderzoeksresulta-ten zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren en te motiveren.
Kortom, STEM-wetenschappen biedt een inspirerende en leerrijke omgeving waarin jonge geesten worden uitgedaagd om hun potentieel te verkennen en te ontwikkelen in de boeiende wereld van wetenschap en technologie.