3de graad
LATIJN - MODERNE TALEN
Visie van de studierichting
In deze studierichting staat taal, cultuur, mens en samenleving centraal. De leerlingen leren theoretische en abstracte leerinhouden verwerken binnen de klassieke talen: ze gaan aan de slag met teksten die de volledige periode beslaan waarin in het Latijn werd geschreven.
Ze krijgen een diepgaand begrip door aandacht voor de taal, de cultuurhistorische inhoud en de manier waarop men in het verleden en nu met verschillende thema’s omgaat. Leerlingen besteden tevens aandacht aan de ervaring van de lectuur, m.a.w. de gevoelens en gedachten die dit bij hen losmaakt en leren hierover beargumenteerd in gesprek gaan.
De moderne talen: hier gaat het om inhouden uit de taalwetenschap, waaronder taalsystematiek, sociolinguïstiek, taalverwerving en -ontwikkeling, pragmatiek en literatuur. Concreet betekent dit dat leerlingen o.m. kennismaken met de talige diversiteit in de samenleving, dat ze talen vergelijken, aan zinsanalyse doen en zich verdiepen in literatuur en literaire stromingen. Daarnaast worden hun communicatieve vaardigheden voor Duits, Engels, Frans en Nederlands aangescherpt.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Latijn-Moderne talen:
- is ruim geïnteresseerd in de taal, cultuur, geschiedenis en samenleving waarbinnen Latijnse teksten zijn geschreven.
- is enthousiast om literatuur in het Latijn van de klassieke oudheid tot nu te ontdekken;
- geniet ervan om op een gestructureerde manier met klassieke en moderne talen aan de slag te gaan.
- ervaart het als een uitdaging om met taal te spelen door te zoeken naar het juiste woord op de juiste plaats en iets nieuws te creëren.
- is geboeid door moderne talen als communicatiemiddelen, als exponenten van de maatschappij en als wetenschapsdomein.
- is bereid eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen;
- is geboeid door literatuur en leest graag.
2de graad LATIJN – MODERNE TALEN | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Latijn Duits Spaans Engels Frans Kunstbeschouwing | 4u 2u 1u 1u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (2u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde | 3u 2u |
Geschiedenis Expressie Burgerschap | 1u 1u 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
2de graad LATIJN – MODERNE TALEN | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Latijn Duits Spaans Engels Frans Kunstbeschouwing | 4u 2u 1u 1u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (2u) > Frans (3u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde | 3u 2u |
Geschiedenis Ready for society (+ Economisch financiële competenties) | 2u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
Geesteswetenschap
Taal- en Letterkunde (KlassiekeTalen), Toegepaste taalkunde, Gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, Taal- en regiostudies) Archeologie en
Kunstwetenschappen, Geschiedenis, Godgeleerdheid, Godsdienstwetenschappen en Kerkelijk recht, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen
Sociale wetenschap
LATIJN - WISKUNDE
Visie van de studierichting
In deze studierichting staat taal, cultuur, mens en samenleving centraal. De leerlingen leren theoretische en abstracte leerinhouden verwerken binnen:
- het wetenschapsdomein wiskunde: men besteedt in deze studierichting meer aandacht aan een hoger abstractieniveau en het deductieve karakter van wiskunde. Voor deze leerlingen komt ook ‘wiskunde om de wiskunde’ aan bod.
- het wetenschapsdomein informaticawetenschappen: informatica en programmeertechnieken
- de wetenschapsdomeinen biologie, chemie en fysica: naast bovenstaande zullen de leerlingen ook een breder pakket aan wetenschappen verwerken.
- het wetenschapsdomein klassieke talen: de leerlingen gaan aan de slag met teksten (literatuur waarbinnen taalsystematiek en cultuurgeschiedenis geïntegreerd aan bod komen) die de volledige periode beslaan waarin in het Latijn werd geschreven. Ze krijgen een diepgaand begrip door aandacht voor de taal, de cultuurhistorische inhoud en de manier waarop men in het verleden en nu met verschillende thema’s omgaat. Leerlingen besteden tevens aandacht aan de ervaring van de lectuur, m.a.w. de gevoelens en gedachten die dit bij hen losmaakt en leren hierover beargumenteerd in gesprek gaan.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Latijn-Wiskunde:
- is geboeid door wiskunde en exacte wetenschappen.
- gaat kritisch om met informatie en data en kan nauwkeurig werken.
- is ruim geïnteresseerd in de taal, cultuur, geschiedenis en samenleving waarbinnen Latijnse teksten zijn geschreven.
- is enthousiast om de literatuur in het Latijn van de klassieke oudheid tot nu te ontdekken.
- geniet ervan om op een gestructureerde manier met taal aan de slag te gaan
- ervaart het als een uitdaging om met taal te spelen door te zoeken naar het juiste woord op de juiste plaats en iets nieuws te creëren.
3de graag LATIJN – WISKUNDE | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Latijn Wetenschappen Wiskunde Informaticawetenschappen | 4u 2u 4u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (2u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen Aardriijkskunde Geschiedenis | 3u 1u 1u 1u |
Expressie Burgerschap | 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u |
32u |
3de graag LATIJN – WISKUNDE | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Latijn Wetenschappen Wiskunde Wetenschappen en STEM | 4u 2u 4u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (2u) > Frans (3u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen Aardriijkskunde Geschiedenis | 3u 1u 1u 1u |
Ready for society (+Economiosche financiële competenties) | 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u |
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
Geesteswetenschap
Taal- en Letterkunde (KlassiekeTalen), Toegepaste taalkunde, Gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, Taal- en regiostudies) Archeologie en
Kunstwetenschappen, Geschiedenis, Godgeleerdheid, Godsdienstwetenschappen en Kerkelijk recht, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen
Natuurwetenschap
Sociale wetenschap
WETENSCHAPPEN - WISKUNDE
Visie van de studierichting
In deze studierichting staan de exacte wetenschappen en/of wiskunde centraal. De leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij maken een diepgaandere studie over o.a. differentiaal– en integraalrekening, algebraïsche structuren en ruimtemeetkunde. Daarnaast wordt een hoog niveau abstraheer– en redeneervermogen verwacht, dat met de taal van de logica, eigen aan de wiskunde, kan geformuleerd worden. De exacte wetenschappen benaderen zowel de levende als niet-levende materie en energie op een brede en verdiepende manier. Leerlingen kijken met een wiskundige, wetenschappelijke en onderzoekende houding naar de maatschappij en hun omgeving.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Wetenschappen-Wiskunde:
- is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot de levende en niet-levende materie en energie.
- is geïnteresseerd in de diepere wiskundig-wetenschappelijke verklaring van fenomenen, processen of maatschappelijke aspecten
- vindt exacte vakken leuk.
- is een doorzetter die aanleg en interesse heeft voor wiskunde en wetenschappen.
- lost graag complexe problemen op.
- is niet bang van abstracte theorie.
- houdt van analyseren en logisch denken.
- is nieuwsgierig en kritisch ingesteld.
- neemt graag een onderzoekende houding aan.
- houdt van een proefondervindelijk insteek.
3de graad WETENSCHAPPEN – WISKUNDE | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Wetenschappen Wetenschappen en STEM Wiskunde Informaticawetenschappen | 2u 3u 4u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (2u) | 9u |
Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde Geschiedenis | 3u 2u 1u |
Expressie Burgerschap | 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u |
32u |
3de graad WETENSCHAPPEN – WISKUNDE | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Wetenschappen Wetenschappen en STEM Wiskunde | 2u 4u 4u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (2u) > Frans (3u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde Geschiedenis | 3u 2u 1u |
Ready for society (+ Economische financiële competeties) | 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u |
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
Geesteswetenschap
ECONOMIE - MODERNE TALEN
Visie van de studierichting
In deze studierichting staan enerzijds economische wetenschappen en bedrijfseconomische wetenschappen en anderzijds moderne talen en communicatie centraal. De leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij verwerven uitgebreid inzicht in economische systemen (micro- en macro-economie) en een basisinzicht in een beperkt aantal beleidsconcepten met betrekking tot bedrijfseconomie. Voor moderne talen gaat het om inhouden uit de taalsystematiek, sociolinguïstiek, taalverwerving en -ontwikkeling, pragmatiek, mediation en literatuur. Concreet betekent dit dat leerlingen o.m. kennismaken met de talige diversiteit in de samenleving, dat ze talen vergelijken, aan zinsanalyse doen en zich verdiepen in literatuur en literaire stromingen. Daarnaast worden hun communicatieve vaardigheden voor Duits, Engels, Frans en Nederlands aangescherpt.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Economie-Moderne talen:
- is geïnteresseerd in abstract economisch denken.
- vindt het fijn om aan de slag te gaan met de toegepaste wiskunde in functie van economie.
- heeft belangstelling voor de economische actualiteit.
- gaat kritisch om met informatie.
- is geboeid door moderne talen als communicatiemiddelen, als exponenten van de maatschappij en als wetenschapsdomein.
- is bereid de eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen voor Duits, Engels, Frans en Nederlands
- is geboeid door literatuur.
- geniet ervan om op een gestructureerde manier met moderne talen aan de slag te gaan.
3de graad ECONOMIE – MODERNE TALEN | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Economie Bedrijfswetenschappen Duits Spaans Engels Frans | 3u 1u 2u 1u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (2u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde Geschiedenis | 4u 2u 1u |
Expressie Burgerschap | 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u |
32u |
3de graad ECONOMIE – MODERNE TALEN | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Economie Bedrijfswetenschappen Duits Spaans Engels Frans | 3u 1u 2u 1u 1u 1u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (2u) > Frans (3u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde Geschiedenis | 4u 2u 1u |
Ready for society (+ Economische financiële competeties) | 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u |
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
Geesteswetenschap
Sociale wetenschap
ECONOMIE - WISKUNDE
Visie van de studierichting
In deze studierichting staan de economische wetenschappen, bedrijfseconomische wetenschappen en informaticawetenschappen centraal. De leerlingen leren daarom
theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij verwerven uitgebreid inzicht in economische systemen (micro- en macro-economie) en een basisinzicht in een beperkt aantal beleidsconcepten met betrekking tot bedrijfseconomie.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Economie-Wiskunde:
- is geïnteresseerd in abstract economisch en wiskundig denken.
- heeft belangstelling voor de economische actualiteit.
- gaat kritisch om met informatie.
- is geboeid door programmeertechnieken.
3de graad ECONOMIE – WISKUNDE | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Economie Bedrijfswetenschappen Wiskunde Informatica wetenschappen | 3u 1u 4u 2u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (2u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde Geschiedenis | 4u 2u 1u |
Expressie Burgerschap | 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u |
32u |
3de graad ECONOMIE – WISKUNDE | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Economie Bedrijfswetenschappen Wiskunde Informatica wetenschappen | 3u 1u 4u 2u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (2u) > Frans (3u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde Geschiedenis | 4u 2u 1u |
Ready for society (+ Economische financiële competeties) | 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u |
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
Natuurwetenschap
Sociale wetenschap
HUMANE WETENSCHAPPEN
Visie van de studierichting
In deze studierichting staat mens en samenleving centraal. De leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen de ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen en relaties leggen vanuit onder meer een psychologisch, pedagogisch, filosofisch, sociologisch en kunstwetenschappelijk referentiekader
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Humane wetenschappen:
- is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot mens en samenleving in tijd en ruimte.
- is geïnteresseerd in het eigen gedrag en dat van anderen.
- is bereid de eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen.
- verkent mogelijkheden tot maatschappelijk engagement.
- wil nadenken over essentiële levensvragen.
- is breed geïnteresseerd in kunst en cultuur.
- gaat kritisch om met informatie en maatschappelijke verschijnselen.
- is geboeid door de actualiteit.
3de graad HUMANE WETENSCHAPPEN | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Gedragswetenschappen Cultuurwetenschappen Filisofie Kunstbeschouwing | 3u 2u 2u 2u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (2u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde Geschiedenis | 4u 2u 1u |
Expressie Burgerschap | 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u |
32u |
3de graad HUMANE WETENSCHAPPEN | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Gedragswetenschappen Cultuurwetenschappen Filisofie Kunstbeschouwing | 3u 2u 2u 2u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (4u) > Engels (3u) > Frans (2u) | 9u |
Wiskunde Natuurwetenschappen en Aardrijkskunde Geschiedenis | 4u 2u 1u |
Ready for society (+ Economische financiële competeties) | 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u |
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
Natuurwetenschap
Natuurwetenschap
Natuurwetenschap
COMMERCIËLE ORGANISATIE
Visie van de studierichting
In deze studierichting staat economie met focus op algemene economie en bedrijfswetenschappen evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt. Je verdiept je in thema’s als marketing, verkoop, kostprijsberekening, fiscaliteit en financieel beheer. Je leert met andere woorden hoe ondernemingen en organisaties werken en hoe ze hun producten of diensten (online) aan de man brengen. Daarnaast ontwikkel je competenties met betrekking tot commerciële en administratieve ondersteuning van het verkoopproces en het omgaan met klanten via diverse (online) communicatiekanalen. Leren werken met professionele (ERP) software loopt als een rode draad door deze competenties.
Daarnaast biedt deze studierichting je belangrijke inzichten uit de algemene economie en maak je kennis met aspecten van de macro- en micro-economie.
Naast het (bedrijfs)economische gedeelte leer je je schriftelijk en mondeling vlot uitdrukken in zowel het Nederlands, het Engels als het Frans en krijg je een basispakket wiskunde. Tot slot leer je heel wat ICT vaardigheden aan die functioneel ingezet worden binnen de vakken.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting commerciele organisatie:
- Je ontwikkelt competenties met betrekking tot de commerciële en administratieve ondersteuning van het verkoopproces.
- Je leert op een professionele manier omgaan met klanten via diverse (online) communicatiekanalen.
- Je verwerft inzichten in de algemene economie en bedrijfswetenschappen.
- Je leert over de doelstellingen en de werking van ondernemingen.
- Je leert over de personenbelasting, vennootschapsbelasting
- Binnen boekhouden en financieel beheer verdiep je je in accounting, debiteurenbeheer, kostprijsberekening.
- Met betrekking tot marketing en financieel beheer leer je over; marketingstrategie en instrumenten, e-commerce, verkoop en verkoopadministratie, CRM.
3de graad COMMERCIËLE ORGANISATIE | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Nederlands Engels Economie Bedrijfswetenschappen Toegepaste economie Toegepaste informatica | 1u 1u 2u 2u 5u 3u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (3u) > Engels (2u) > Frans (2u) | 7u |
Wiskunde Natuurwetenschappen Geschiedenis | 2u 1u 1u |
Burgerschap Expressie | 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u
|
32u |
3de graad COMMERCIËLE ORGANISATIE | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Nederlands Engels Economie Bedrijfswetenschappen Toegepaste economie Toegepaste informatica | 1u 1u 2u 2u 5u 3u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (3u) > Engels (2u) > Frans (2u) | 7u |
Wiskunde Natuurwetenschappen Geschiedenis Aardrijkskunde | 2u 1u 1u 1u |
Ready for society (+ Economische financiële competenties) | 1u
|
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
Sociale wetenschap
Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
OPVOEDING & BEGELEIDING
Visie van de studierichting
In deze studierichting staan mens en samenleving centraal evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt. De leerlingen leren daarom leerinhouden uit toegepaste wetenschappen zoals toegepaste psychologie, pedagogiek, toegepaste filosofie, recht en deontologie functioneel integreren in competenties die belangrijk zijn bij het begeleiden van
kinderen. De leerlingen voeren daarbij verschillende taken uit zoals het begeleiden en opvoeden van baby’s, peuters en schoolgaande kinderen van de basisschool buiten de schooltijd, het verzorgen en het stimuleren in hun algemene ontwikkeling en het ondersteunen van de ouders als eerste opvoeders.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Opvoeding en begeleiding:
- wil inzicht verwerven in de wetenschappelijke onderbouwing van gezondheidsbevorderende strategieën.
- is gefascineerd door de ontwikkelingspsychologische domeinen binnen de verschillende levensloopfasen van de mens
- wil inzicht verwerven in domeinspecifieke wetgeving en deontologische aspecten eigen aan de professionele gedragscode.
- wil inzicht verwerven in ethiek, ethische visies en begrippen.
- is geïnteresseerd in pedagogische modellen en (ortho)pedagogische kaders.
- is gericht op het herkennen en inspelen op sociaal-emotionele behoeften van kinderen.
- is gericht op het stimuleren van elk kind in zijn ontwikkeling, daarbij uitgaand van hun talenten en ondernemingszin.
- is bereid eet-, rust- en bewegingsmomenten voor kinderen te organiseren.
- is bereid kinderen te verzorgen, in functie van hun noden en behoeften.
- is gericht op preventie van infectie, besmetting en ziekte.
- wil inzicht verwerven in het organiseren van activiteiten en een gevarieerde vrije tijd voor kinderen.
- is bereid zich te verdiepen in sociale, communicatieve en (ped)agogische vaardigheden in functie van het ondersteunen, verzorgen en begeleiden van kinderen.
3de graad OPVOEDING & BEGELEIDING | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Toegepaste psychologie Pedagogie Opvoeding en begeleiding > Indirecte zorg > Voeding > Opvoedkunde > Verzorging > Stage | 1u 2u 11u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (3u) > Engels (2u) > Frans (2u) | 7u |
Wiskunde Natuurwetenschappen Geschiedenis | 2u 1u 1u |
Burgerschap Expressie | 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u
|
32u |
3de graad OPVOEDING & BEGELEIDING | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Toegepaste psychologie Pedagogie Opvoeding en begeleiding > Indirecte zorg > Voeding > Opvoedkunde > Verzorging > Stage | 2u 1u 11u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (3u) > Engels (2u) > Frans (2u) | 7u |
Wiskunde Natuurwetenschappen Geschiedenis Aardrijkskunde | 2u 1u 1u 1u |
Ready for society (+ Economische financiële competenties) | 1u 1u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
Sociale wetenschap
Sociaal-agogisch werk
ONTHAAL, ORGANISATIE & SALES
Visie van de studierichting
De studierichting Onthaal, Organisatie en Sales is gericht op doorstroom naar de arbeidsmarkt. De leerlingen leren competenties die belangrijk zijn bij het klantgericht verkopen van goederen en/of diensten aan particuliere klanten en het klantvriendelijk onthalen en informeren van bezoekers en het uitvoeren van beperkte administratieve taken aan het onthaal
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Onthaal, Organisatie en Sales:
- is bereid sociale en communicatieve vaardigheden te hanteren in functie van het klantgericht handelen.
- is bereid om basisvaardigheden Duits, Engels en Frans te verwerven met het oog op het klantgericht handelen.
- is bereid zich te verdiepen in productkennis in functie van het klantgericht handelen.
- is bereid om een aantal ondersteunende taken zoals aanvullen, onderhoud van de winkelruimte en presenteren uit te voeren.
- is bereid om een beperkt aantal administratieve taken uit te voeren.
- heeft interesse in functionele ICT-vaardigheden.
3de graad ONTHAAL, ORGANISATIE & SALES | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Toegepaste economie Toegepaste informatica Talen (Nederlands, Engels, Frans, Duits) Stage PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u
|
32u |
3de graad ONTHAAL, ORGANISATIE & SALES | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Toegepaste economie Toegepaste informatica Talen (Nederlands, Engels, Frans, Duits) Stage PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
BASISZORG & ONDERSTEUNING
Visie van de studierichting
De studierichting Basiszorg en ondersteuning is gericht op doorstroom naar de arbeidsmarkt. De leerlingen leren competenties die belangrijk zijn bij het uitvoeren van ondersteunende, logistieke en huishoudelijke taken, zorgen voor het dagelijks onderhoud, de schoonmaak, het maaltijdgebeuren en onderhoud van het linnen. Daar bovenop leren ze competenties m.b.t. basiszorg en basisondersteuning om hen maximaal voor te bereiden op een Se‐n‐Se na OK3.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Basiszorg en ondersteuning:
- wil graag de distributie doen van allerhande materialen.
- is bereid principes ter preventie van infectie en besmetting toe te passen.
- is geïnteresseerd in het uitvoeren van eenvoudige sterilisatietechnieken.
- wil effectief zorg dragen voor het dagelijks onderhoud en de schoonmaak van de woon, leef‐ en speelomgeving.
- is bereid het huishoudelijk en of zorggerelateerd afval volgens de richtlijnen te verwijderen.
- wil effectief zorg dragen voor kledij en textiel.
- wil effectief maaltijden bereiden en zorg dragen voor het maaltijdgebeuren.
- is bereid eenvoudige administratieve taken uit te voeren.
- is gericht op het herkennen van de behoeften van cliënten en de basiszorg en ‐ondersteuning hierop af te stemmen.
- wil cliënten ondersteunen bij verplaatsingen.
- is geïnteresseerd in het uitvoeren van afgebakende zorgtaken bij cliënten conform het zorgplan.
- is geïnteresseerd in het organiseren van ontspannings‐ en vrijetijdsactiviteiten in 1‐op-1 situaties.
- is bereid sociale, communicatieve en (ped)agogische vaardigheden te hanteren in functie van het ondersteunen en verzorgen van cliënten.
3de graad BASISZORG & ONDERSTEUNING | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Voeding Indirecte zorg Opvoedkunde Verzorging Stage PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
2de graad HAAR- & SCHOONHEIDSVERZORGING | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Voeding Indirecte zorg Opvoedkunde Verzorging Stage PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 3u |
PAV | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |
Vervolgopleidingen na de derde graad
HAARVERZORGING
Visie van de studierichting
De studierichting Haarverzorging is gericht op doorstroom naar de arbeidsmarkt. De leerlingen leren competenties die belangrijk zijn als kapper zoals het ontvangen van klanten, adviseren en helpen bij de keuze van kapsels, haarsnitten, haarkleuren en het uitvoeren van haarverzorgingstechnieken.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Haarverzorging:
- is geïnteresseerd in trends in haarverzorging.
- wil informatief advies geven aan klanten bij het uitvoeren van haarverzorgingstechnieken op klanten zoals tijdelijke en blijvende omvormingen, gelegenheidskapsels, (ont)kleuringen, basis- en gecombineerde snitten en scheertechnieken.
- is bereid de aangeleerde basis-schoonheids- en lichaamsverzorgingstechnieken zoals het reinigen van huid en nagels, uitvoeren van een handverzorging en -massage en aanbrengen van make-up op klanten te onderhouden.
- is bereid zijn mondelinge communicatieve vaardigheden uit te breiden met courante woorden, eenvoudige zinnen en elementaire vakterminologie in het Frans en Engels.
3de graad HAARVERZORGING | |
---|---|
5de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Haarverzorging Schoonheidsverzorging Stage PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
PAV | 7u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching
| 1u |
32u |
3de graad HAARVERZORGING | |
---|---|
6de jaar | |
SPECIFIEK GEDEELTE | |
Haarverzorging Schoonheidsverzorging Stage PAV@WORK | 17u |
BASISVORMING | |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
PAV | 7u |
Talen > Nederlands (1u) > Engels (2u) | 7u |
VRIJE RUIMTE | |
Coaching | 1u
|
32u |