2de graad

Visie van de studierichting

In de studierichting Latijn krijgen leerlingen een brede algemene vorming en specifiek pakket Latijn. Ze gaan thematisch en genregebonden aan de slag met teksten die de volledige periode beslaan waarin in het Latijn werd geschreven en krijgen een diepgaand begrip door aandacht voor de taal, de cultuurhistorische inhoud en de manier waarop men in het verleden en nu met verschillende thema’s omgaat. Leerlingen focussen tevens op de ervaring van de lectuur, m.a.w. welke gevoelens en gedachten maakt dit bij hen los en hoe gaan ze hierover beargumenteerd in gesprek? Daarbovenop kunnen ze in het 4de jaar kiezen tussen de optiepakketten wiskunde, economie of Duits: dit ter voorbereiding van hun studiekeuze in de 3de graad.

Leerlingenprofiel

2de graad LATIJN
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Latijn
Kunstbeschouwing
Wetenschappen
4u
1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Toegepaste informatica
Burgerschap
1u
1u
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
32u
2de graad LATIJN
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Latijn
4u


BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Expressie
1u
2u
1u

VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
OPTIEPAKKET
2u
Duits
Wiskunde
Economie
32u

Visie van de studierichting

Het domeinoverschrijdend karakter van de studierichting Natuurwetenschappen biedt de leerlingen een brede algemene vorming. Het specifiek gedeelte zorgt voor een verdieping in de wetenschapsvakken en voor een sterkere wiskundige ontwikkeling. Natuurwetenschappen stoomt leerlingen klaar voor een wetenschappelijke studierichting in de derde graad met de intentie tot een vervolg in het hoger onderwijs 

Leerlingenprofiel

Deze studierichting spreekt leerlingen aan die:

2de graad NATUURWETENSCHAPPEN
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica en STEM)
Informaticawetenschappen
5u

1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Toegepaste informatica
Burgerschap
1u
1u
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
32u
2de graad NATUURWETENSCHAPPEN
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica en STEM)
4u


BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Expressie
1u
2u
1u

VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
OPTIEPAKKET
2u
Duits
Wiskunde
Economie
32u

Visie van de studierichting

Het domeinoverschrijdend karakter van de studierichting Moderne talen biedt de leerlingen een brede algemene vorming met extra aandacht voor de talen; Nederlands, Frans, Engels en Duits en communicatiewetenschappen.

Leerlingenprofiel

Deze studierichting spreekt leerlingen aan die:

2de graad MODERNE TALEN
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Wetenschappen
Duits
Frans
Engels
Nederlands
1u
2u
1u
1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
1u
1u
Toegepaste informatica
Burgerschap
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
32u
2de graad MODERNE TALEN
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Duits
Frans
Engels


2u
1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
1u
2u
Expressie

1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
OPTIEPAKKET
2u
Duits
Wiskunde
Economie
32u

Visie van de studierichting

In deze studierichting komen naast een brede algemene basisvorming in het specifiek gedeelte ook elementen van economische wetenschappen (algemene economie en bedrijfswetenschappen) aan bod, aangevuld met informaticawetenschappen. Daarbovenop kunnen ze in het 4de jaar kiezen tussen de optiepakketten wiskunde,
economie of Duits: dit ter voorbereiding van hun studiekeuze in de 3de graad

Leerlingenprofiel

Deze studierichting spreekt leerlingen aan die:

2de graad ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Economie
Bedrijfswetenschappen
Informaticawetenschappen
Wetenschappen
2u
2u
1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Toegepaste informatica
Burgerschap
1u
1u
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
32u
2de graad ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Economie
Bedrijfswetenschappen


2u
2u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Expressie
1u
2u
1u

VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
OPTIEPAKKET
2u
Duits
Wiskunde
32u

Visie van de studierichting

In deze studierichting staan mens en samenleving centraal. Leerlingen leren theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen de ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen en relaties leggen vanuit onder meer een psychologisch, pedagogisch, sociologisch, kunstwetenschappelijk en filosofisch
referentiekader.

Leerlingenprofiel

Deze studierichting spreekt leerlingen aan die:

2de graad HUMANE WETENSCHAPPEN
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Gedragswetenschappen
Cultuurwetenschappen
(maatschappijwetenschappen)
Filisofie
Kuntsbeschouwing
2u
2u

1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Toegepaste informatica
Burgerschap
1u
1u
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
32u
2de graad HUMANE WETENSCHAPPEN
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Gedragswetenschappen
Cultuurwetenschappen
(maatschappijwetenschappen)
Filisofie
Kuntsbeschouwing
2u
2u

1u
1u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (4u)
> Engels (3u)
> Frans (3u)
10u
Wiskunde
Wetenschappen
(Biologie, Chemie, Fysica)
4u
2u
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Expressie
1u
2u
1u

VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
OPTIEPAKKET
2u
Duits
Wiskunde
32u

Visie van de studierichting

In deze studierichting is de basisvorming dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit. In het specifieke gedeelte staan mens en samenleving centraal, daarom worden leerinhouden uit toegepaste psychologie, pedagogiek en toegepaste biologie functioneel geïntegreerd in competenties die belangrijk zijn bij het omgaan met en
zorgen voor kinderen en volwassenen.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Maatschappij & Welzijn:

2de graad MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Psychologie
Gezondheid, zorg en welzijn
Indirecte zorg en voeding
(Ped)agogisch handelen

3u
3u
4u
2u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (3u)
> Engels (2u)
> Frans (2u)
7u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
3u
1u
Geschiedenis
Burgerschap
Expressie
1u
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
32u
2de graad MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Biologie
Psychologie
Gezondheid, zorg en welzijn
Indirecte zorg en voeding
(Ped)agogisch handelen
1u
2u
3u
4u
3u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (3u)
> Engels (2u)
> Frans (2u)
7u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
2u
1u
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Toegepaste informatica
1u
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
32u

Visie van de studierichting

In deze studierichting is de basisvorming dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit. In het specifieke gedeelte staat bedrijfseconomie met algemene economie, toegepaste bedrijfswetenschappen en recht centraal. In deze opleiding focus je verder op moderne (vreemde) talen, wiskunde en digitale vaardigheden.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Bedrijf & Organisatie:

2de graad BEDRIJF EN ORGANISATIE
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Economie
Toegepaste economie
Bedrijf en organisatie
(informatica, economie, Nederlands, Engels en Frans)
2u
1u
9u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (3u)
> Engels (2u)
> Frans (2u)
7u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
3u
1u
Geschiedenis
Burgerschap
Expressie
1u
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
32u
ORGANISATIE
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Economie
Toegepaste economie
Bedrijf en organisatie
(informatica, economie, Nederlands, Engels en Frans)
1u
2u
10u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (3u)
> Engels (2u)
> Frans (2u)
7u
Wiskunde
Natuurwetenschappen
2u
1u
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Toegepaste informatica
1u
1u
1u
VRIJE RUIMTE
Coaching
X Booster
1u
1u
32u

Visie van de studierichting

In de studierichting Organisatie & Logistiek maken leerlingen kennis met mogelijke toekomstige beroepenvelden binnen verkoop, administratie en logistiek. De focus ligt daarbij op communicatieve vaardigheden (in functie van onthaal en verkoop), administratieve vaardigheden (in functie van onthaal) en uitvoerende taken (binnen
logistiek).

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting Organisatie & Logistiek:

2de graad ORGANISATIE & LOGISTIEK
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Toegepaste economie
Toegepaste informatica
Talen (Nederlands, Engels, Frans)
PAV@WORK





17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
2de graad ORGANISATIE & LOGISTIEK
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Toegepaste economie
Toegepaste informatica
Talen (Nederlands, Engels, Frans)
PAV@WORK





17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Visie van de studierichting

Deze studierichting is gericht op onmiddellijke toegang tot de arbeidsmarkt na de derde graad. Naast het pakket algemene vorming verwerven leerlingen ook basiscompetenties m.b.t. haar- en lichaamsverzorging.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting haar- en schoonheidsverzorging:

2de graad HAAR- & SCHOONHEIDSVERZORGING
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Haarverzorging
Schoonheidsverzorging
PAV@WORK




17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
2de graad HAAR- & SCHOONHEIDSVERZORGING
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Haarverzorging
Schoonheidsverzorging
PAV@WORK




17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u

Visie van de studierichting

Deze studierichting is gericht op onmiddellijke toetreding tot de arbeidsmarkt na de 3de graad. Leerlingen leren basiscompetenties die belangrijk zijn bij het omgaan met en zorgen voor kinderen en volwassenen.

Leerlingenprofiel

Een leerling uit de studierichting zorg en welzijn:

2de graad ZORG & WELZIJN
3de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Pedagogisch handelen
Indirecte zorg & Voeding
Gezondheid, zorg en welzijn
PAV@WORK





17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u
2de graad ZORG & WELZIJN
4de jaar
SPECIFIEK GEDEELTE
Pedagogisch handelen
Indirecte zorg & Voeding
Gezondheid, zorg en welzijn
PAV@WORK





17u
BASISVORMING
Levensbeschouwing
2u
Lichamelijke opvoeding
2u
Talen
> Nederlands (1u)
> Engels (2u)
3u
PAV
7u
VRIJE RUIMTE
Coaching
1u
32u