1ste graad
Oriënterende eerste graad
In de eerste graad wordt een stevige basis gelegd. Kennis, inzicht, vaardigheden, competenties en attitudes worden geleidelijk aangeleerd en opgebouwd. De focus ligt op ontdekken en kiezen. “Waar ben ik goed in?” “Wat interesseert mij?”. We geven de leerlingen de nodige handvaten om steeds zelfstandiger en eigenaar van het eigen leerproces te worden.
- Eerste leerjaar: de leerlingen kiezen 2 keer per schooljaar één atelier van 2 lesuren: voor de periode september-januari en voor de periode februari-juni. Uitzondering voor klassieke talen Latijn en Grieks: de leerlingen kiezen voor 2u basisvorming gedurende het volledige schooljaar.
- Tweede leerjaar: de leerlingen kiezen basisoptie(s) voor een volledig schooljaar. - A-stroom: 1 basisoptie van 5u - B-stroom: 2 basisopties van 5u of 1 basisoptie van 10u
Onze eerste graad biedt leerlingen een stevige basis, maar geeft hen ook de tijd en ruimte voor – en begeleidt hen in – het maken van een eerste belangrijke keuze naar de tweede graad toe.

1ste jaar A-stroom | |
---|---|
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Engels (2u) > Frans (3u) > Nederlands (5u) | 10u |
Mens en maatschappij > Geschiedenis (2u) > Economie/Burgerschap/Mediawijsheid (2u) | 4u |
Expressie | 1u |
STEM > Wiskunde (5u) > Natuurwetenschappen (1u) > Techniek + STEM (2u) > Aardrijkskunde (2u) | 10u |
Coaching | 1u |
BASISPAKKET | 30u |
Optie 1: Klassieke talen – Latijn en Grieks | |
---|---|
Klassieke talen: Latijn en Grieks | 2u |
Optie 2: X-atelier | |
---|---|
Creatief atelier: Expressie | |
Economie en Ondernemen | |
Gezondheid en Sport | |
STEM | |
Haarzorg | |
Verzorging en Voeding | |
Informatica en Blind typen | |

Interdisciplinair leren
Op onze school geloven we in de kracht van interdisciplinair leren. In plaats van vakken afzonderlijk te behandelen, integreren we leerstof over verschillende vakken heen. Dit helpt onze leerlingen om verbanden te leggen tussen verschillende disciplines en om hun kennis op een holistische manier toe te passen.
Dat doen we onder andere in de clustervakken PAV (= Project Algemene Vakken) en EBM (= Economie, Burgerschap en Mediawijsheid)
Door deze aanpak ontwikkelen ze niet alleen een diepere begrip van de leerstof, maar ook essentiële vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossing en samenwerking.
“Kennis stopt niet bij vakken. Bij ons ontdek je hoe alles met elkaar samenhangt.”
2de jaar A-stroom | |
---|---|
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Engels (2u) > Frans (3u) > Nederlands (4u) | 9u |
Mens en maatschappij > Geschiedenis (1u) > Economie/Burgerschap/Mediawijsheid (1u) | 2u |
Expressie | 1u |
STEM > Wiskunde (4u) > Natuurwetenschappen (2u) > Techniek (2u) > Aardrijkskunde (1u) | 9u |
Coaching | 1u |
BASISPAKKET | 27u |
A-stroom (1 basisoptie van 5 lesuren) | ||
---|---|---|
Optie 1 | Klassieke talen: Latijn en Grieks | 5u |
Optie 2 | Maatschappij en Welzijn | 5u |
Optie 3 | Moderne talen en Wetenschappen | 5u |
Optie 4 | Economie en Organisatie | 5u |
Optie 5 | STEM – Wetenschappen | 5u |
BASISOPTIE | 5u | |
TOTAAL: 32 lesuren per week | |
---|---|
De leerlingen van het 2de jaar A- volgen een gemeenschappelijk basispakket van 27 lesuren per week. Daarenboven kiezen ze
1 van onze 5 basisopties:
- Klassieke talen: Latijn en Grieks
- Economie en Organisatie
- STEM - Wetenschappen
- Moderne Talen en Wetenschappen
- Maatschappij en Welzijn
1ste jaar B-stroom | |
---|---|
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Frans (3u) | 3u |
Economie/Burgerschap/Mediawijsheid | 2u |
Expressie | 1u |
Project Algemene Vakken (PAV) > Wiskunde > Nederlands > Natuurwetenschappen > Aardrijkskunde > Geschiedenis | 14u |
Techniek | 5u |
Coaching | 1u |
BASISPAKKET | 30u |
X-atelier | |
---|---|
Creatief atelier: Expressie | |
Economie en Ondernemen | |
Gezondheid en Sport | |
STEM | |
Haarzorg | |
Verzorging en Voeding | |
Informatica en Blind typen | |
X-ATELIER | 2u | ||
---|---|---|---|
TOTAAL: 32 lesuren per week | |
---|---|

Interdisciplinair leren
Op onze school geloven we in de kracht van interdisciplinair leren. In plaats van vakken afzonderlijk te behandelen, integreren we leerstof over verschillende vakken heen. Dit helpt onze leerlingen om verbanden te leggen tussen verschillende disciplines en om hun kennis op een holistische manier toe te passen.
Dat doen we onder andere in de clustervakken PAV (= Project Algemene Vakken) en EBM (= Economie, Burgerschap en Mediawijsheid)
Door deze aanpak ontwikkelen ze niet alleen een diepere begrip van de leerstof, maar ook essentiële vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossing en samenwerking.
“Kennis stopt niet bij vakken. Bij ons ontdek je hoe alles met elkaar samenhangt.”
2de jaar B-stroom | |
---|---|
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Talen > Frans (3u) | 3u |
Economie/Burgerschap/Mediawijsheid | 1u |
Expressie | 1u |
Project Algemene Vakken (PAV) > Wiskunde > Nederlands > Natuurwetenschappen > Aardrijkskunde > Geschiedenis | 12u |
Coaching | 1u |
BASISPAKKET | 22u |
B-stroom (1 basisoptie van 10 lesuren) | ||
---|---|---|
Optie 1 | Economie en Organisatie & Maatschappij en welzijn | 10u |
Optie 2 | Maatschappij en welzijn: (Haar- en Schoonheidsverzorging & Verzorging en Voeding) | 10u |
Optie 3 | Opstroomoptie > Engels (2u) > Frans (1u) > Wiskunde (2u) > Nederlands (2u) > Natuurwetenschappen (1u) > Mens en Maatschappij (2u) | 10u |
BASISOPTIE | 1u | |
TOTAAL: 32 lesuren per week | |
---|---|
De leerlingen van het 2de jaar B-stroom (Praktisch) volgen een gemeenschappelijk basispakket van 22 u per week. Daarenboven kiezen ze 1 basisoptie van 10 lesuren uit volgende pakketten:
- Economie en Organisatie / Maatschappij en Welzijn
- Maatschappij en Welzijn: Haar- en Schoonheidsverzorging en Verzorging en Voeding
- Opstroomoptie